COMPETITIVENESS AS A PROPULSOR AXIS OF TOURIST COMPANIES IN THE FRONTERA COLOMBO - VENEZOLANA
DOI:
https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.23.5148Keywords:
Competitiveness, Factors, Competitive strategiesAbstract
This article is derived from the research of master's thesis, referring to the variable of competitiveness of tourism enterprises in the Colombo - Venezuelan border, competitiveness, competitive factors and strategies are analyzed. These requirements are no different for tourism businesses, based on the authors as Best (2007), Carrion (2007), Hitt, Ireland, and Hoskisson (2009), Porter (2009), Sanchez (2008) among others. The methodology was descriptive, design transverse field, a finite population 84 subjects, aimed at managers of companies such as technical survey, which was submitted to the experts validity was used, the results showed that companies in some way apply competitiveness, factors, strategies in this regard, that these companies are at the forefront of environmental events should implement efficient, effective to keep in force against changes generated by globalization strategies.
References
Achee, R. (2008). Las tecnologías de información y comunicación y la ventaja competitiva en la banca universal. Tesis doctoral. Universidad Rafael Belloso Chacion. Maracaibo Venezuela.
Avalos, F. (2009). Factores Determinantes de la Competitividad Empresarial. Escuela de Posgrado UPC - Área de Investigaciones.
Ávila, N. y Guillezeau, P. (2008). Competitividad y productividad de las naciones. Revista Negotium, Ciencias gerenciales. Año 3 Numero 9, abril 2008. Venezuela. (Pp. 7-32).
Bateman, S. y Cevallos, M. (2004). Administración: una ventaja.
Best, R. (2007). Marketing estratégico. 4ta edición. Editorial: Pearson México.
Bravo, Á. & Rincón D. (2013). Estudio de competitividad en el sector turismo en Colombia.
Calderón, G. (2006) Competencias distintivas en las pymes: un aporte desde gestión humana. Revista INNOVAR 2006.
Carrión, J. (2007). Estrategia: de la visión a la acción. ESIC. España.
Domínguez, H. (2006). El servicio invisible. ECOE ediciones. Bogotá, Colombia.
Fred, D (2003). Conceptos de administración estratégica. Pearson. México.
Fuenmayor, A. (2010). Endomarketing y ventaja competitiva en el sector hotelero. Tesis doctoral. Universidad Rafael Belloso Chacín. Maracaibo Venezuela.
Griffin, W., Treviño, M. & Arriola M. (2011). Administración. Editorial Cengage Learning
Gutiérrez Rodríguez, C. A., Andrés Almeida, R., & Romero Palacios, W. E. (2017). Diseño de un modelo de migración a cloud computing para entidades públicas de salud. Investigación E Innovación En Ingenierías, 6(1), 10-26. https://doi.org/10.17081/invinno.6.1.2772
Hamilton, M. & A. Pezo (2005), Instrumentos de gestión de la ciencia, la tecnología y la innovación. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
Hernández, R., Fernández C. & Baptista P. (2010). Metodología de la Investigación. En Metodología de la Investigación. México: McGraw-Hill Interamericana.
Hill, C y Jones, G. (2005). Administración estratégica: un enfoque integrado. Editorial Mc Graw Hill interamericana. S.A Colombia.
Hitt, M, Ireland, A. & Hoskisson. R (2007). Administración Estratégica. Competitividad Y Globalización. 7 Edición. Cengage, México.
Laudosn, K y Laudosn, J. (2004). Sistemas de información gerencial. Mc Graw Hill. México.
Lombana, J. y Rozas S. (2008): Marco analítico de la competitividad. Fundamentos para el estudio de la competitividad regional. Pensamiento & gestión, 26. Universidad del Norte, 1-38.
Martínez, D y Milla, A. (2005). La elaboración del plan estratégico y su implementación a través del cuadro de mando integral, días de santo. España.
Matthew, J. (2009). Competitividad: El significado de la competitividad y oportunidades de internacionalización para las mypes. Disponible en http://www.crecemype.pe/Crecemype/docs/COMPETITIVIDAD
Mathinson, L y otros (2007). Innovacion factor clave para lograr ventajas competitivas. Revista en linea. Disponible: http://www.revistanegotium.org.
Mora, C. (2007). La relevancia de las ventajas competitivas. Documento en línea, Disponible En:http://www.degerencia.com/articulo/1a_relevancia_de_las_ventajas_com.
Organización Mundial del Turismo-OMT (2014). ¿Por qué el Turismo? http: //www2.unwto.org/es/content/por-que-el-turismo
Paz, R. (2005). Servicio al Cliente. La comunicación y la calidad del servicio en la atención al cliente. Ideas propias Editorial.
Porter, M (1987). Ventaja Competitiva. Compañía Editorial S.A de C.V. México D.F
Porter, M (2005). Ventaja competitiva: creación y sostenimiento de un desempeño superior. 2da edición. Argentina.
Porter, M (2009). Ser competitivo. Ediciones DEUSTO. España
Porter, M (2010). Ser competitivo. Ediciones DEUSTO. España.
Robbins, S y Coulter, M. (2005). Administration. Pearson. México.
Sánchez, M (2008). El proceso innovador y tecnológico: estrategias y apoyo público. España. Editorial: NetBiblio S.L.
Sarmiento, A. y Ceuz M. (2009). Competitividad y desarrollo sustentable empresarial. Universidad autónoma de Tlaxcala. Revista internacional a la nueva gestión organizacional. México.
Strickland y Thompson (2004). Administracion estrategica. Conceptos y casos. 14° edicion. Mc Graw Hill. Mexico.
Tamayo y Tamayo (2013).El Proceso De La Investigación Científica. Ediciones Limusa.
Ventura, J. (2008). Análisis estratégico de la empresa. Ediciones Paraninfo S.A