How to develop a new market where the competition does not have any?

Authors

  • Eliana Jazbleidy Salamanca Ospina Universidad del Quindío
  • Carlos Alberto Uribe Universidad del Quindío
  • Lilia Mercedes Mendoza Vega Universidad Libre Seccional Barranquilla

DOI:

https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.20.2895

Keywords:

Red oceans, Blue oceans, Innovation with value, differentiation, low costs

Abstract

 This article compiles in detail the study of 150 strategic movements that cover a period of more than one hundred years and thirty industries, written by Kim Chain and Renée Mauborgne, ( ) who questions everything that was believed to be known about how to achieve strategic success .

During the development of the reading we identify the American, European, Asian and Colombian companies that have achieved success with the application of Blue Ocean models, which although most of them competed within the so-called red oceans, they now float and swim in the free blue currents. Consequently, a series of unexpected events will be experienced in the exemplification of real cases of companies that had not been heard about before. Thus, in the present article we will deal with the issue of marketing and innovation with value; fundamentally it will be beneficial for reading and learning strategies that are useful in order to differentiate low costs and quality. 

References

ALSEC. (2017). Consultado de: https://goo.gl/VF9a1h Caballos, F., Betancur Villegas, J. P., & Betancur Villegas, J. D. (2014). Simulación Discreta Aplicada a los Modelos de Atención en Salud. Investigación e Innovación en Ingenierías, 2(2), 10-14. doi:10.17081/invinno.2.2.2045

Chan Kim, R. M. (2005). La estrategia del Océano Azul. Bogotá: Grupo Editorial Norma.

Dachs, S. M. (2017). Research: Arab Inventors Make the U.S. More Innovative. Harvard Business review, 1-4.

Economist, T. (2000). Apocalypse now. Apocalypse now, p.2.

Farro, T. M. (2013). Dialnet. Consultado de: https:// goo.gl/iYaVCT FH, I. (2017). Industrias FH. Consultado de: http://fh. com.co/es/contenido/4-empresa

Goldratt, E. M. (2004). La meta, un proceso de mejora continua. España: Días de Santos.

Gómez, D. (2017). La pensadería. contacto@ bienpensado.com

Jiménez Coronado, A. M. (2016). Estrategia de competitividad y emprendimiento, una revisión de la literatura. Investigación e Innovación en Ingenierías, 4(2), 72-118. doi:10.17081/invinno. 4.2.2492

Manger, P. A. (2017). Pret A Manger. Consultado de: Pret A Manger: https://www.pret.com/ en-us

Maxwell, R. D. (2007). Convencer a la gente contando historias. España: Editorial Planeta.

McCarthy, B. (2006). EBSCO Host. Consultado de: Blue ocean strategy can help you surge: https:// goo.gl/n8cGpW

Morales, M. (2008). INCAE Business School. Obtenido de INCAE Business School: https://goo. gl/4WiZ6Z

Nápoles Rojas*, L. F., Moreno Pino, M. R., Arteta Peña, Y. C., Steffanell De León, I., & Tapia Claro, I. I. (2013). ¿Cómo documentar un sistema de gestión de la calidad según ISO 9001? Ingeniare, 2(15), 115-123.

Noguera, J., Portillo , N., & Hernandez, L. (2014). Redes Neuronales, Bioinspiración para el Desarrollo de la Ingeniería. Ingeniare, 9(17), 117-131. Consultado de http://www.unilibrebaq. edu.co/ojsinvestigacion/index.php/ ingeniare/article/view/419

Palacios, M. G. (2009). Scielo. Consultado de Scielo: https://goo.gl/bo9TGc

Portafolio. (2016). ¿Cómo está Colombia en innovación? Una tendencia en crecimiento a nivel mundial. Portafolio.

Portafolio. (2016). El mundo se encamina hacia la Industria 4.0. Fábricas inteligentes, interacción entre humanos y robots, procesos automatizados son algunos avances de la Cuarta Revolución Industrial.

Portafolio. (2016). La innovación, herramienta para las transformaciones.

Porter, M. (2006). Estrategia y ventaja competitiva. Barcelona: Rotapapel S.A.

Prachyakorn, P. (2009). EBSCO Host. Consultado de: EBSCO Host: https://goo.gl/MSq73F

Restrepo, R. B. (sf). Memorias conferencia Océano Azul. Consultado de: https://goo.gl/jNwNEp

Review, H. B. (2004). Value Innovation: The Strategic Logic of High Growth. Consultado de Value Innovation: The Strategic Logic of High Growth: https://goo.gl/quy8Pk

Downloads

Published

2021-03-04

Similar Articles

1-10 of 135

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)