Relevance of the training process as a result of teaching performance evaluations
DOI:
https://doi.org/10.18041/2619-4244/dl.36.12945Keywords:
Faculty performance, Evaluations, Improvement, Training projectAbstract
The main objective of this research was to analyze theoretical approaches regarding the relevance of the training process as a result of faculty performance evaluations. To carry out the analysis, a bibliographic research methodology was employed, using sources accessed through the CICCO portal and Google Scholar.
The main findings highlight that the training process derived from performance evaluations focuses on continuous improvement. The study recommends implementing training projects that address professional development needs and help transform pedagogical practices. Additionally, it emphasizes the importance of conducting research aimed at proposing improvements based on evaluation data, as well as the appropriate use of evaluation instruments to ensure their effectiveness—thus promoting professional growth and ongoing improvement in education.
References
Amaranti Pesce, M. (2017). Uso de resultados de la evaluación docente para mejorar la calidad de la docencia universitaria. Congreso Universidad, Vol. 6(No. 1), 91-104. https://docplayer.es/73129179-Uso-de-resultados-de-la-evaluacion-docente-para-mejorar-la-calidad-de-la-docencia-universitaria-use-of-the-teaching-evaluation-results-to-improve.html
Cabero Almenara, J., Llorente Cejudo, M. d., & Morales Lozano, J. A. (2018). Evaluación del desempeño docente en la formación virtual: ideas para la configuración de un modelo. Revista Iberoamericana de Educación Distancia, 21(1), 261- 279. https://doi.org/https://doi.org/10.5944/ried.21.1.17206
Cóndor, B. H., & Remache Bunci, M. (2019). La evaluación al desempeño directivo y docente como una oportunidad para mejorar la calidad educativa. Revista Cátedra, 2(1), 116–131. https://doi.org/doi: https://doi.org/10.29166/catedra.v2i1.1436
Crespo-Cabuto, A., Mortis-Lozoya, S. V., Tobón Tobón, S. d., & Herrera Meza, S. R. (2022). Rúbrica para evaluar un diseño curricular bajo el enfoque socioformativo. Estudios Pedagógicos, vol. 48(núm. 3), 135-149. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.4067/s0718-07052022000300135
Gómez, L. F., & Valdés, M. G. (May. - Ago. de 2019). La evaluación del desempeño docente en la educación superior. Vol. 7(N° 2), 479 - 515.
Henríquez Ritchie, P., & Arámburo Vizcarra, V. (2021). Evaluación del desempeño docente por áreas de conocimiento: El caso de la Facultad de Ciencias Administrativas y Sociales de la Universidad Autónoma de Baja California, México. Revista Actualidades Investigativas en Educación, 21(3), 1-20. https://doi.org/Doi. 10.15517/aie.v21i3.46294
López Villalobos, V., & López Suárez, M. G. (enero - marzo de 2019). Evaluación al desempeño docente: concepto, sentido e implicaciones en la instrumentalización. RLEEI, vol. 3(núm. 1), 21–32. https://docplayer.es/142396119-Evaluacion-al-desempeno-docente-concepto-sentido-e-implicaciones-en-la-instrumentalizacion.html
Martínez Ruiz, S. I., & Lavín García, J. L. (2017). Aproximación al concepto de desempeño docente, una revisión conceptual sobre su delimitación. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa, 1-11. San Luis Potosí. https://www.comie.org.mx/congreso/memoriaelectronica/v14/doc/2657.pdf
Ortiz Ocaña, A. (2013). Modelos Pedagógicos y Teorías del Aprendizaje ¿Cómo elaborar el modelo pedagógico de la institución educativa? Ediciones de la U. https://bit.ly/3i67E7V
Quiriz-Badillo, T., & Tobón-Tobón, S. (enero-junio de 2019). Fortalezas y aspectos a mejorar en la evaluación del desempeño docente en México considerando la socioformación y experiencias internacionales. RA-XIMHAI, Volumen 15(Número 1), 101-115. https://www.researchgate.net/publication/335011793_Fortalezas_y_aspectos_a_mejorar_en_la_evaluacion_del_desempeno_docente_en_Mexico_considerando_la_socioformacion_y_experiencias_internacionales
Rodriguez Siu, J. L., Rodríguez Salazar, R. E., & Fuerte Montaño, L. (2021). Habilidades blandas y el desempeño docente en el nivel superior de la educación. Propósitos y Representaciones, vol. 9(núm. 1). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.1038
Ruiz-Corbella, M., & Aguilar-Feijoo, R.-M. (2017). Competencias del profesor universitario: elaboración y validación de un Cuestionario de Autoevaluación. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 8(21), 37-65. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722017000100037&lng=es&tlng=es
Stroebe, W. (2016). Student evaluations of teaching: no measure for the TEF. Times Higher Education. https://www.timeshighereducation.com/comment/studentevaluations-teaching-no-measure-tef
Suárez, N., Requeiro, R., Urosa, B. M., & Cáceres, M. L. (jun. de 2021). Evaluación de la docencia universitaria. Tendencias y tensiones fundamentales. Formación universitaria, vol.14(núm. 3), 37-46. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062021000300037
Tobón, S. (2017). Ejes esenciales de la sociedad del conocimiento y la socioformación (Primera Edición ed.). Mount Dora, Florida: Kresearch. https://doi.org/DOI: 10.24944/isbn.978-1-945721-18-2
Tobón, S., Guzmán Calderón, C. E., & Tobón, B. (2018). Evaluación del Desempeño Docente en México: Del Proyecto de Enseñanza al Proyecto Formativo Atenas. vol. 1(núm. 41), 17-25. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478055151002
Walker, V. S. (2017). La evaluación como mecanismo de regulación del trabajo académico. Estudio de casos en universidades de Argentina y España. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, vol. 25, 1-21. https://doi.org/https://10.14507/epaa.25.2681
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dictamen Libre

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.