Strategic direction for the dynamization of the health sector in the department of Atlántico

Authors

  • Hugo Hernández Palma Universidad del Atlántico

DOI:

https://doi.org/10.18041/2390-0512/bioc..1.2447

Keywords:

Strategic direction, competitiveness, productivity, health

Abstract

At present, the health sector of the Atlantic department is going through a period of renewal and changes, resulting from the globalized movement that is touching all the productive sectors of the country. Achieving the strengthening of entities related to the health sector, is an imperative necessity, given the great normative and control requirements that are handled today, both nationally and internationally. Due to the above, organizational aspects and directly linked to the administration, planning and design of strategies are indispensable in this type of organizations, in order to achieve a competitive level in the provision of services. Next, and in order to contrast the expected scenario with the current scenario, various theories regarding strategic direction will be reviewed and how it can contribute to the reorganization of these entities, projecting them to a more productive future and framed by continuous improvement.

Downloads

References

[1] Departamento Administrativo Nacional de Estadísticas (DANE). Análisis de situación de salud, (2012). Disponible en: https://www.minsalud.gov.co/plandecenal/mapa/Analisis-de-Situacion-Salud-Atlantico-2012.pdf.

[2] Gobernación del Atlántico. Atlántico le apunta a hospitales competitivos para salir de la crisis del sector salud, (2016). Disponible en: http://www.atlantico.gov.co/index.php/boletin-salud-2016/6868-atlantico-le-apunta-a-hospitales-competitivos-para-salir-de-la-crisis-del-sector-salud-2.

[3] Ronda, P.G. & Marcané, J.A. Dirección estratégica integrada. Un enfoque para integrar los niveles estratégico, táctico y operativo. Instituto de Información Científica y Tecnológica, (19), 4, (2004).

[4] Johnson, G., Scholes, K. & Whittington, R. Dirección estratégica. Madrid: Pearson Education. (2006).

[5] Dess G. G. & Lumpkin G. T. Dirección estratégica: creando ventajas competitivas. Madrid: McGraw Hill. (2003).

[6] Aguilera, A. y Riascos, S. Direccionamiento Estratégico apoyado en las TIC. Revista Estudios Gerenciales. 25 (111), 127–143. (2009) doi:10.1016/S0123-5923(09)70074–9.

[7] Baden-Fuller, C., & Haefliger, S. (2013). Business models and technological innovation. Long Range Planning, 46(6), 419–426. (2013) doi:10.1016/j.lrp.2013.08.023.

[8] Gómez, A. y Suarez, C. Sistemas de información: Herramientas prácticas para la gestión empresarial. México, México. RA-MA Editorial. (2011).

[9] Wheelen, T.L. & Hunger, J.D. Administración estratégica y política de negocios: conceptos y casos. (10a ed.). México: Pearson Education. (2007).

[10] Bueno C., E., Salmador S., M.P. & Morcillo O., P. Dirección estratégica: nuevas perspectivas teóricas. Madrid: Pirámide. (2006).

[11] Certo, S. C. Administración moderna. México: Nueva Editorial Interamericana. (1986).

[12] Mintzberg, H. “The Design School: Reconsidering the Basic Premises of Strategic Management”. Strategic Management Journal 11 (3), 171-195. Mintzberg, H., Ahlstrand, B. & Lampel, J. (1999). Safari a la estrategia. España: Granica. (1990).

[13] Harrison, J. S. Fundamentos de la dirección estratégica (2a ed.) Madrid: Internacional Thomson Editores. (2002).

[14] Mihalic, T., Buhalis, D. ICT as A Competitive Advantage Factor - Case Of Small Transitional Hotel Sector. Conference Proceedings: International Conference of the Faculty of Economics Sarajevo (ICES), 885–905. (2012).

[16] Hernández, H. La gestión empresarial, un enfoque del siglo XX, desde las teorías administrativas científica, funcional, burocrática y de relaciones humanas. Revista Escenarios. Vol. 9, No. 1, págs. 38-51 (2011).

[17] Ortega, J., Hernández, H., Mariano, H. & Herrera, A. Calidad Estratégica en los Servicios de Salud, Centro de investigación y proyectos (CINPRO) Corporación Universitaria Latinoamericana. (2015).

[18] Charan, R. & Merino, M. I (Trad.). El crecimiento rentable, un asunto de todos: 10 herramientas prácticas para el crecimiento empresarial. Barcelona: Empresa Activa. (2004).

[19] Blázquez, F.; Dorta J. A. & Verona, M. C. Concepto, perspectivas y medida del Crecimiento empresarial. Cuadernos de Administración PUJ, 19 (31), 172, 167, 174-180, 176, 177,180-187. (2006).

[20] Guadamillas, G. F. Conocimiento organizativo, innovación y crecimiento empresarial: el caso del Grupo Tecnobit. Universia Business Review, 52. (2006).

[21] Sánchez, M., Palacios, B., López, C. y Sánchez, A. Percepciones de los empresarios de Pymes rurales sobre la integración de las TIC. RISTI. (E2). 71–84. (2014) doi: 10.17013/ risti.e2.71–84.

[22] Van Buuren, S., & Groothuis-Oudshoorn, K. Multivariate Imputation by Chained Equations. Journal of Statistical Software, 45(3), 1–67. (2011). doi: 10.1177/0962280206074463.

[23] Rodríguez V., J. Cómo aplicar la administración estratégica a la pequeña y mediana empresa. (5a Ed.). México: Thomson. (2005).

[24] Thompson, A. & Strickland, A. J. Administración estratégica: textos y casos. (13 Ed.). México: McGraw-Hill. (2004).

[25] Vargas, J.G. & I. J. Guillén. Los procesos de transformación estratégica en relación con la evolución de las organizaciones. Estudios Gerenciales, 94, 67. (2005).

[26] Wheelen, T.L. & Hunger, J.D. Administración estratégica y política de negocios: conceptos y casos. (10a ed.). México: Pearson Education. (2007).

Published

2017-01-05

Issue

Section

REVIEW ARTICLES

How to Cite

Hernández Palma, H. (2017). Strategic direction for the dynamization of the health sector in the department of Atlántico. Biociencias, 12(1), 79-84. https://doi.org/10.18041/2390-0512/bioc..1.2447