Evaluation of the knowledge of health professionals about SOGC in a clinic in the city of Barranquilla in the second half of 2017
DOI:
https://doi.org/10.18041/2390-0512/bioc..2.2262Keywords:
Quality Assurance, Health Care, Quality control, Economics, hospitalAbstract
Objective: To determine the level of knowledge that the health professional has about the mandatory health quality guarantee system in a clinic in Barranquilla. Materials and methods: A cross-sectional descriptive cohort study was carried out in 58 professionals from an IPS in Barranquilla to determine their knowledge of the mandatory system of quality assurance. A survey of a previous study was applied, contextualizing it to the environment with a Cronbach alpha of 0.62. The SPSS software was used for the analysis of the variables, performing a difference test of proportions with level of significance. Results: Professionals who showed knowledge of the mandatory system of the guarantee did not exceed 70% Conclusions: it is necessary a continuous monitoring to health professionals about their knowledge in the quality assurance system.
Downloads
References
Carlos Alfonso Kerguelén Botero (2008) – Calidad de salud en Colombia, los principios.
Programa de Apoyo a la Reforma de Salud (2008) - PARS Ministerio de la Protección Social - MPS.
Donabedian A. 1996. Garantía de la calidad: Quién es responsable? Calidad de atención a la salud. 3:7-11
//www.minsalud.gov.co/sites/rid/Lists/BibliotecaDigital/RIDE/DE/DIJ/Sentencia-T-760-08.pdf
Gómez, F.(2002). Garantía de calidad en la atención de salud: obligatoria. Periódico el pulso. Periódico para el sector de la salud. AÑO 5, Nº 50. [En línea] 2010. URL disponible en: http://www.periodicoelpulso.com/html/nov02/ general/general-05.htm. 8. Ministerio de Salud y Protección Social > Salud > Sistema Obligatorio de Garantía de Calidad (SOGC) 9. http://www.minsa.gob.pe/publicaciones/pdf/capacitacion.pdf
Revista In Vestigium Ire, Enero-Junio 2015, Vol. 8, No. 1, file:///C:/Users/ivan%20olivares/Desktop/ESPECIALIZAZCION%20KAROL/ARTICULO%20DE%20GRADO/998-3253-1-PB%20(1).pdf
Informe final del componente de incentivos del proyecto Evaluación y ajuste de los procesos, estrategias y organismos encargados de la operación del Sistema de garantía de calidad para las instituciones de prestación de servicios. Ministerio de Salud –PARS– Consorcio Asociación Centro de Gestión Hospitalaria – Canadian Council on Health Services Accreditation – QUALIMED.
Donabedian A. 1996. Garantía de la calidad: Quién es responsable? Calidad de atención a la salud. 3:7-11