Evaluation of the Effectiveness of an Augmented Reality Educational Tool in Understanding of Anatomical Systems by School Students in 2023
DOI:
https://doi.org/10.18041/2390-0512/biociencias.1.13145Keywords:
healthy habits, health education, augmented reality, technologyAbstract
Introduction: The incorporation of augmented reality as a tool in education is of great importance, as it simplifies and promotes students' understanding of complex topics. This innovative technology offers beneficial effects in educational settings, enriching the learning and teaching processes.
Methods: A quasi-experimental, prospective study with a quantitative approach was conducted, including primary school students aged 9 to 13. Two interventions were implemented: an initial evaluation and the implementation of the interactive booklet. A post-intervention evaluation was also used to analyze the booklet's influence on students' knowledge. Additionally, the LORI-AD instrument was used to measure effectiveness.
Results: A significant increase was observed in the knowledge of fourth-grade students at Institution 1, rising from 37% correct answers in the pretest to 66% correct answers in the posttest, representing an increase of 29%. This result suggests that the implementation of the interactive booklet with augmented reality had a positive and measurable effect on the understanding of said content. The difference was statistically significant (p = 0.029), supporting the effectiveness of the educational tool in this specific dimension of learning.
Conclusions: The booklet includes clear and precise information, motivates students thanks to its graphic, video, and general interactivity resources, and the information provided strengthens and resolves doubts about the topic covered, thus improving students' knowledge.
Downloads
References
1. Rivera M, Ortiz FA, Bustillos JG, Aguirre C. Integración de las TIC en la enseñanza de lenguaje: una revisión sistemática de métodos y resultados en la educación. Revista Social Fronteriza. 2024;4(4).
2. Cabero-Almenara J, Barroso-Osuna J. La realidad aumentada (RA) y su integración en la formación: percepciones de los docentes. Comunicar. 2016;24(46):179-87. doi:10.3916/C46-2016-18.
3. Córdoba Castrillón MM, Ospina Moreno J. La tecnología, una estrategia de innovación educativa para los niños de preescolar aprobada por los maestros y padres de familia. Rev Interam Investig Educ Pedagog RIIEP [Internet]. 2021; Disponible en http://dx.doi.org/10.15332/25005421.6001.
4. Sousa-Ferreira R, Campanari-Xavier RA, Rodríguez - Ancioto AS. La realidad virtual como herramienta para la educación básica y profesional. Rev cient Gen José María Córdova [Internet]. 2021;19(33):223–41. Disponible en http://dx.doi.org/10.21830/19006586.728.
5. Akçayır M, Akçayır G. Advantages and challenges associated with augmented reality for education: A systematic review of the literature. Educ Res Rev [Internet]. 2017; 20:1–11. Disponible en http://dx.doi.org/10.1016/j.edurev.2016.11.002.
6. Blázquez Sevilla A. Realidad aumentada en educación. Universidad Politécnica de Madrid; 2017.
7. Sevilla Vera Y, Valles Casas M, Navarro Valdelvira MC, Fernández César R, Solano Pinto N. Healthy habits in childhood and adolescence in rural areas. A descriptive and comparative study. Nutr Hosp [Internet]. 2021; Disponible en http://dx.doi.org/10.20960/nh.03484.
8. Rodríguez RO, Romero MT, Barcenilla BG, Abril GL, Cunill JLP, Luna PP. Impacto de una intervención educativa breve a escolares sobre nutrición y hábitos saludables impartida por un profesional sanitario. Nutr Hosp [Internet]. 2013;28(5):1567–73. Disponible en http://dx.doi.org/10.3305/nh.2013.28.5.6746.
9. López-Silva P, Bustos P. ¿Cuál es la relación entre Funciones Ejecutivas y Mentalización? Univ Psychol [Internet]. 2017;16(4):1. Disponible en http://dx.doi.org/10.11144/javeriana.upsy16-4.crmd.
10. Ministerio de Salud y Protección Social. Análisis de situación de salud (ASIS) Colombia 2022. Bogotá: Min Salud; 2023.
11. Instituto Colombiano de Bienestar Familiar (ICBF), Ministerio de Salud, Profamilia. Encuesta Nacional de la Situación Nutricional en Colombia – ENSIN 2015. Bogotá: ICBF; 2017.
12. Organización Panamericana de la Salud (OPS). La obesidad infantil en la región de las Américas: panorama, políticas y recomendaciones. Washington D.C.: OPS; 2020.
13. Rivera Dommarco J, Hernández Ávila M, Aguilar Salinas C, Vadillo Ortega F, Murayama Rendón C. Obesidad en México: recomendaciones para una política de Estado. México D.F.: UNAM; 2012.
14. Flores JC, Castillo-Preciado RE, Jiménez-Miramonte NA. Desarrollo de funciones ejecutivas, de la niñez a la juventud. An Psicol [Internet]. 2014;30(2). Disponible en http://dx.doi.org/10.6018/analesps.30.2.155471.
15. López P, Delgado Fernández M. Mejora de hábitos saludables en adolescentes desde la educación física escolar. Revista de educación. 2013.
16. Moreno Guerrero A-J, Marín Marín J-A, Soler Costa R, López Belmonte J. Aplicación de la realidad aumentada en la enseñanza de la anatomía humana: una revisión sistemática. Educ Med. 2020;21(4):255-262. doi: 10.1016/j.edumed.2020.01.003.
17. Mayer RE. Cognitive theory of multimedia learning. In: Mayer RE, editor. The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. 2nd ed. Cambridge: Cambridge University Press; 2014. p. 43-71.
18. Varela Arévalo MT, Tenorio Banguero ÁX, Duarte Alarcón C. Prácticas parentales para promover hábitos saludables de alimentación en la primera infancia en Cali, Colombia. Rev Esp Nutr Humana Diet [Internet]. 2018;22(3):183–92. Disponible en http://dx.doi.org/10.14306/renhyd.22.3.409.
19. Rodríguez SI. Instrumento para evaluar recursos educativos digitales, LORI-AD. Revista Certus. 2019; 12:56-67.
20. Ministerio de Salud de Colombia. Resolución 8430 de 1993. Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. Bogotá: Min Salud; 1993.
21. Nikolaidis A. ¿Qué es significativo en la realidad aumentada moderna?: Un análisis sistemático de revisiones existentes. J Imaging [Internet]. 2022;8(5):145. Disponible en http://dx.doi.org/10.3390/jimaging8050145.
22. Tolba R, Elarif T, Taha Z. Realidad aumentada en el aprendizaje mejorado con tecnología: Revisión sistemática 2011-2021. Int J Intell Comput Inf Sci [Internet]. 2022;0(0):1–16. Disponible en http://dx.doi.org/10.21608/ijicis.2022.97513.1121.
23. Tamo G, Peñares S, Sharhorodska O, Bedregal N. Aplicación móvil para potenciar el desarrollo psicomotriz de niños entre 3 y 5 años. RISTI - Rev Ibér Sist Tecnol Inf. 2022; 5:335–49.
24. López C, González L, Camelo Y, Hormaechea K. Uso de la realidad aumentada como estrategia de aprendizaje para la enseñanza de las ciencias naturales. Bogotá; 2019.
25. Mendoza Melazco DJ, Flores Hinostroza EM, Paredes Benavides AG, Sanango Guallpa CK. La realidad aumentada en la enseñanza y aprendizaje de la biología y química universitaria: una revisión sistemática. RECIMA21 - Revista Científica Multidisciplinar - ISSN 2675-6218 [Internet]. 2022 [citado el 15 de julio de 2024];3(8):e381766. Disponible en https://recima21.com.br/index.php/recima21/article/view/1766.
26. Macías M AI, Gordillo S LG, Camacho R EJ. Hábitos alimentarios de niños en edad escolar y el papel de la educación para la salud. Rev Chil Nutr [Internet]. 2012 [citado el 15 de julio de 2024];39(3):40–3. Disponible en http://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-75182012000300006&lng=es.
27. García G, Gómez C, Rodríguez J. La trascendencia de la Realidad Aumentada en la motivación estudiantil. Una revisión sistemática y meta-análisis. Alteridad: revista de educación. 2020; 15:36-46.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Biociencias

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.