Development and implementation of a software tool that allows the graphical representation of the conceptual semantic structure (ESC) Immersed in the conceptual model of pedagogy (PC): Aimed at the faculty of educational foundations Archdiocesan Cali.

Authors

  • James Gabriel Jaramillo Zambrano
  • Carlos Gabriel Londoño

DOI:

https://doi.org/10.18041/2539-3359/riid.1.5276

Keywords:

Graphic representations, Mentefact, ICT, Learning ADDPpPc

Abstract

This model is the basic structural presentation of the project for the development and implementation of a graphical design tool, focused on a model representation Conceptual Pedagogy (PC), the “conceptual mentefact”. The tool is designed and developed under the ADDPpPc model (Galvis, 2001), modeled in UML and built in Java programming language, using JGraph library. Being a graphic design tool aimed at teachers, it was implemented and validated by teachers whose institutions work with the Pedagogy Conceptual model; for which a teaching sequence supported by the LMS Moodle as mainstreaming strategy was structured tool.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALLESTER V., Antoni. (2002). El aprendizaje significativo en la práctica. [En línea] Citado el: 1 de mayo de 2012.] www.aprendizajesignificativo.es/libreria-digital/.

BORGES, Malte. (2000) Adobe InDesing 1.5. Importar y Áreas de aplicación de los archivos PNG. Zaragoza: Boixareu Editores.

CAMPOS A., Agustín. (2005). Mapas conceptuales, mapas mentales y otras formas de representación del conocimiento. Bogotá: Magisterio.

DE ZUBIRÍA S., Miguel. (1999). Mentefactos I. El arte de pensar para enseñar a pensar. Santafé de Bogotá: Fundación Alberto Merani.

GALVIS P., Álvaro. (2001). Ingeniería de Software Educativo. Santafé de Bogotá: Ediciones Uniandes.

JGraph. (2012). User Manual. Disponible en: http://www.jgraph.com/doc/mxgraph/index_javavis.html.

LUJAN M., Sergio. (2002) Programación de aplicaciones web: historia, principios básicos

NOVAK, Joseph D. y GOWIN, Bob D. (1988). Aprendiendo a aprender. Barcelona: Ediciones Martínez Roca.

PATIÑO ALCALDE, JUAN (1998) Los mentefactos conceptuales para maestros. En: Módulo de Inducción. Especialización en Docencia Universitaria. Santa Fe de Bogotá: Colombia

RODRÍGUEZ M, Jairo. (2008). Los procesos de la gerencia de proyectos. Santiago de Cali: Universidad Libre Seccional Cali.

TAMAYO y T., Mario. (2002). El proceso de la investigación científica. Ciudad de México: Editorial Limusa.
y cliente web. Imágenes. Alicante: Editorial Club Universitario.

Downloads

Published

2019-05-31

How to Cite

Development and implementation of a software tool that allows the graphical representation of the conceptual semantic structure (ESC) Immersed in the conceptual model of pedagogy (PC): Aimed at the faculty of educational foundations Archdiocesan Cali. (2019). Journal of Engineering, Innovation and Development, 1(1), 35-42. https://doi.org/10.18041/2539-3359/riid.1.5276