Analysis of Law 2157 of 2021 as an Instrument for the Reactivation of the Financial Sector in Accordance with the Superior Values of the Social State of Law and the Essential Purposes of the State

Authors

  • Claudia Cecilia Meriño Ávila

DOI:

https://doi.org/10.18041/2538-9505/derectum.2.2022.11105

Keywords:

Economic reactivation, financial system, risk centers, negative financial data, debtors, constitutionalizing.

Abstract

The present scientific article proposed as a general objective to analyze if Law 2157 of 2021 is constituted as a true instrument for the reactivation of the financial sector in Colombia and the incorporation of fundamental social rights inherent to the Social State of Law. The foregoing with the understanding that, although credit bureaus or negative data administrators of the financial system are of special importance in congregating guarantees in favor of creditors, such management should not be deregulated and monopolized by the discretion of the commercial and financial entities, it being necessary for the Colombian legal system to promote better conditions in favor of debtors. To this end, the legislative initiative called a clean slate seeks to offer greater guarantees in overcoming negative financial reports, with a view to protecting the interests and rights of defaulters and allowing the reactivation of the commercial and financial system in post-pandemic times. The previous task was executed obeying a descriptive legal methodology and with a qualitative approach based on documentary review, being necessary the consultation of doctrinal, normative and jurisprudential literature to support the results and conclusions of this academic undertaking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Normativas

Asamblea nacional constituyente. (1991) Constitución política de Colombia. Editorial Leyer.

Congreso de la República de Colombia. Ley 2157 DE 2021 o ley de borrón y cuenta nueva. Editorial unión.

Congreso de la República de Colombia. Ley 1266 de 2008 o ley estatutaria de habeas data. Editorial unión.

Corte constitucional colombiana. Sentencia de radicado T - 110 del 2015 Corte constitucional colombiana. Sentencia de radicado T - 275 del 2021 Corte constitucional colombiana. Sentencia de radicado T - 167 del 2015 Corte constitucional colombiana. Sentencia de radicado C - 282 de 2021 Corte constitucional colombiana. Sentencia de radicado T - 360 del 2022 Corte constitucional colombiana. Sentencia de radicado C- 053 del 2001

Organización de las naciones unidas. (1948) Declaración universal de los Derechos Humanos.

Organización de las naciones unidas. (1977) pacto internacional de derechos civiles y políticos.

Organización de Estados Americanos. (1978) Convención americana de Derechos Humanos o Pacto de San José de Costa Rica.

Doctrinarias

Barragán, M. (2021) Implicaciones de la ley estatutaria 2157 de 2021 también llamada ley de borrón y cuenta nueva. Pontificia universidad javeriana.

Bayona, L. (2022) Régimen de insolvencia para personas naturales no comerciantes, borrón y cuenta nueva. Universidad de Santo Tomas.

Castrillón, L. (2019) Las centrales de riesgo y su papel en el sistema financiero colombiano. Institución universitaria tecnológica de Antioquia.

Mariño, C. (2004) El impacto de las centrales de riesgo en el crédito de consumo. Universidad de los Andes.

Meneses, L. (2011) Valoración y riesgo crediticio en Colombia. Revista Finanzas y Política Económica, ISSN: 2248-6046, Vol. 3, No. 2, julio-diciembre, 2011, pp. 65-82

Ramírez, I. (2021) Modernización del habeas data financiero en contexto con la ley de borrón y cuenta nueva como garantía de protección del derecho fundamental al buen nombre. Revista académica colombiana de jurisprudencia.

Salamanca, W. (2016) Las centrales de riesgo particulares con atribuciones inmersas en derechos fundamentales. Universidad libre de Colombia.

Downloads

Published

2022-06-15

Issue

Section

Artículos