Principles and values of constitutional indigenous law in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.18041/1794-7200/criteriojuridico.2%20Julio-Di.734Keywords:
Major constitutional law, major indigenous law, weighting, balancing, set of principles, axiology, dialog-based communication, world view, discourse and qualitative researchAbstract
This article discusses and differentiates the true meaning of indigenous law from customs and practices as an aboriginal system1 based on a review and interpretation of the set of constitutional dogmas from three different perspectives: An external perspective - positive law - in the form of a description of the rules or semantics of the constitution; a syncretic perspective - Nuevo Derecho Mayor Constitucional (New Constitutional Higher Law) (Benavides, 2009) - based on a constitutional axiological interpretation as a standard of unrelenting communication and dialog-based integration of both different and equal cultures; and the raison d’être of law itself - Constitutional Higher Law (Alpala, 2008) - taking values and principles of cultural diversity and aboriginal culture to the new transforming constitutionalism of jurisprudential precedent and alignment of nature as a principle-value. The basic source of indigenous constitutional principles and axiology is identified from the regulatory system - taking nature as a superior value, principle, and reason for aboriginal law based on the qualitative research methodology and the weighting method, and axiological and principle balance, among others, to syncretic law, and the need to discover the aboriginal approach of each people to produce major constitutional or autochthonous law as a sine-qua-non requirement for a judicial decision and the authentic expression of the justice of indigenous authorities in order to understand the systemic diversity of indigenous norms and the exceptional syncretic law.
Downloads
References
Alexy, R. (2002). Teoría de los Derechos Fundamentales. En el tema: Teoría de los Principios y la teoría de los Valores. Centro de Estudios Políticos y Constitucionales. Tercera Edición. Madrid.
Alexy, R. (2006). Derecho y Razón Práctica. Biblioteca de Ética, Filosofía del Derecho y Política. Editorial del Sur. Buenos Aires.
Alpala, M. Á. (2008). El Derecho Mayor en el pueblo Indígena de los Pastos. Ediciones CEDIGRAF, Ipiales Nariño.
Anaya, J. (2005). Los Pueblos Indígenas en el Derecho Internacional. Introducción. Editorial Trotta. Universidad Internacional de Andalucía. S.A.
Arango, R. (2008). La ponderación y la Ley de Justicia y Paz. En: Montealegre L. Eduardo (Coord.). La Ponderación en el Derecho. Universidad Externado de Colombia: Bogotá D.C.
Berraondo, M. (coord.). (2006). Pueblos Indígenas y derechos Humanos. Editado por el Instituto de Derechos Humanos. Universidad de Deusto. Bilbao España.
Benavides Ascuntar, J. E. (2008). Revista Garantes. Revista de la Procuraduría Delegada para el Ministerio Público en asuntos penales. Año 1. Número 3.
Benavides Ascuntar, J. E. (2011). La Jurisdicción indígena en el Sistema Penal Acusatorio. Revista Entramado. Vol. 7 No 2.
Bonilla Maldonado, D. (2006). La Constitución Multicultural. Universidad de los Andes-Facultad de Derecho. Pontificia Universidad Javeriana- Instituto Pensar. Siglo del Hombre Editores.
Botero Sánchez, E. (2004). Justicia y Pueblos Indígenas en Colombia, Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Derecho y Ciencias Políticas y Sociales. Sede Bogotá D.C.
Comanducci, P. (2010). Hacia una Teoría Analítica del Derecho- Ensayos escogidos. Centro de Estudios Políticos y Constitucionales de Madrid España.
Corte Constitucional. (23 de septiembre de 1993). Sentencia T 405. [MP. HERNANDO HERRERA VERGAR]
Corte Constitucional. (septiembre 18 de 1998). Sentencia SU 510 de 1998. [MP. Eduardo Cifuentes Muñoz]
Cuchumbé Holguín, N. J. (2005). El discurso práctico y su relación con el discurso jurídico. En la Revista Criterio Jurídico. Pontifica Universidad Javeriana. Santiago de Cali. V.5.
Fernández Vecchi, A. E. (s.f.). Ver y Decir: Construcción de la verdad. Disponible en http://www.afernandezvecchi.com.ar/dossier/revhol.pdf
García Jaramillo, L. (2010). El Neoconstitucionalismo en Colombia: ¿entelequia innecesaria novedad pertinente? En: El canon Neoconstitucional. Miguel Carbonell, Leonardo García Jaramillo. Editores. Universidad Externado de Colombia. Bogotá D.C.
Habermas, J. (2005). Verdad y Justificación. Editorial Trota., 2002. Citado por Cuchumbé Holguín Nelson Jair. En El Discurso Práctico y su relación con el Discurso Jurídico. Revista Criterio Jurídico. Pontificia Universidad Javeriana. Santiago de Cali., V. 5 2005, 60-82.
Kimberly Inksater International Consulting Services (2006). Resolviendo Tensiones entre el Derecho indígena y normas de Derechos Humanos a través del pluralismo juri-cultural transformativo”. Facultad de Derecho de a Universidad de Ottawa. Estudio post graduación en Derecho. DCL 7066T- Trabajo de Investigación. 28 de julio de 2006.
ONU. (2012). Peligro acecha a pueblos indígenas. Indígenas, en riesgo de extinción. En: Periódico ADN Año 3, No. 948, 10.
Rivera Castro, F. El imperativo Categórico en la fundamentación de la metafísica de las Costumbres. Instituto de investigaciones filosóficas, México 2008. Disponible en: http://www.revista.unam.mx/vol.5/num11/art83int83.htm.
Rizo Otero, H. J. (2004). Evolución Histórica del Pensamiento Político y Económico. Universidad Autónoma de Occidente. Editorial Vicerrectoría de Investigaciones y Desarrollo Tecnológico División de Investigaciones. Cali-Valle del Cauca-Colombia.
Touraine, A. (2006). Podremos Vivir Juntos. Iguales y Diferentes. Fondo de Cultura Económica. Tercera Edición México D. F.
Valencia Restrepo, H. (2005). Nomoárquica, Principialística Jurídica o Filosofía y Ciencia de los Principios Generales del Derecho. Tercera Edición. Editorial Temis. S.A. Bogotá Colombia.
Zagrebelsky, G. (1995). El derecho dúctil. Ley, derechos, justicia. Trotta, Madrid.