La Tienda escolar, herramienta para fortalecer las operaciones básicas matemáticas mediante la resolución de problemas

Authors

  • Marcela Pico Pinto Universidad Libre
  • Carolina Salamanca Leguizamón Universidad Libre
  • Cesar Augusto Alba Rojas Universidad Libre

DOI:

https://doi.org/10.18041/2216-1236/innovando.8.2016.3910

Keywords:

General processes, strategies, performance levels

Abstract

The project's general objective is to strengthen basic mathematical operations by solving problems using as a teaching tool school shop in the San Jose Guanenta school C sede in fourth grade students because there are evidenced difficulties in them through the results of the diagnostic test and SABER tests. For application, collection and analysis of both numerical and non-numerical information we opted for action investigation, and as a mixed approach inductive - deductive method, which allowed a better understanding about the problem. The strategy showed satisfactory results in improving performance levels in solving problems involving the use of basic operations, comparing the results of the initial diagnostic test and final test because they pass a low level to a high level , showing when are used motivational strategies such as "store Guanentina" the development of reasoning is achieved, problem solving, communication, modeling and exercise procedures as general processes of mathematics, making children tidier in the use of methods such as Pólya suggested, this method lead them to be more competent in solving situations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bermúdez, J, & Muñoz, Y. (2011). La tienda escolar como estrategia de aprendizaje de la suma y la resta hasta con tres dígitos a través de situaciones problemas de la vida cotidiana de los niños de grado primero de educación básica primaria, un estudio comparativo entre las instituciones educativas: las lajas sede patio bonito municipio San José de fragua y san francisco de asís sede la bocana municipio de Florencia departamento del Caquetá. Universidad de la Amazonia, Caquetá, Colombia.

Godino, J. (2011). Indicadores de idoneidad didáctica de procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Departamento de Didáctica de la Matemática Universidad de Granada. España. Recuperado de: http ://www. ug r. es/ ~jgodino/eos/jdgodino_indicadores_idoneidad. pdf

Martín, A, R. (1996). Algunas consideraciones sobre la enseñanza y aprendizaje de las tablas de multiplicar. Recuperado de http://www.sinewton.org/numeros/numeros/28/ Articulo02.pdf

MEN. (1996). Estándares básicos de competencias en matemáticas.

MEN. Lineamientos Curriculares en matemáticas. 1998. Santafé de Bogotá, p.24 Recuperado de: http ://www. mined ucacion .gov.co/1759/articles-339975_matematicas. pdf

MEN. Lineamientos Curriculares en matemáticas. 1998. Santafé de Bogotá Recuperado de: http ://www. mined ucacion .gov.co/1759/articles-339975_matematicas. pdf

MEN. Estándares curriculares para la enseñanza de la matemática. 2003. Santafé de Bogotá.

POLYA, G.(1969) Como plantear y resolver problemas, México, Trillas,

Rivas, M. (2008). Procesos cognitivos y aprendizaje significativo. Recuperado de http ://www. mad rid. org/cs/Satell ite?blobcol = urldata&blobheader=appl ication%2Fpdf&blobheadername 1 =C ontentDisposition&blobheadervaluel=filename%3DProcesos+cognitivos+y+aprendizaje+significativo+MRiv as. pdf&blobkey= id&blobta ble= Mu ngoBlobs&blobwhere = 1220443509976&ssbi na ry=true

Rodríguez, S. (2015). Relación entre las competencias de comprensión lectora y resolución de problemas matemáticos en los alumnos de tercero primaria de un establecimiento privado. Universidad Rafael Landívar, Guatemala, México.

SCHOENFELD, A. (1985). Mathematical problem solving. Nueva York: Academic Press.

Downloads

Published

2016-12-01

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Pico Pinto, M., Salamanca Leguizamón, C., & Alba Rojas, C. A. (2016). La Tienda escolar, herramienta para fortalecer las operaciones básicas matemáticas mediante la resolución de problemas. Innovando En La U, 8, 99-106. https://doi.org/10.18041/2216-1236/innovando.8.2016.3910