Aplicación de la tradición oral como herramienta para el fortalecimiento de competencias del pensamiento histórico
DOI:
https://doi.org/10.18041/2216-1236/innovando.12.2020.10452Keywords:
ancestors, history, oral, social, traditionAbstract
For a long time, traditional methods have been used as a form of learning for history in the social sciences, with more tools such as oratory, for that reason, the objective of this research is to apply oral tradition as a tool to strengthen competences of historical thought in students of the José Rueda del Palmar Technical Institute. In addition, it starts from an analysis directed towards the students, who see the history area through traditional methods. Based on this, questionnaires were designed and applied that made it possible to highlight the ninth-grade students as the research sample, after recognizing their shortcomings. For this reason, this project is carried out, seeking in this way that students understand and interpret the knowledge they acquire about national history through oral tradition as a teaching tool. To meet the objectives, a descriptive qualitative method was used, consisting firstly of the application of a diagnostic questionnaire to identify shortcomings in historical thinking, and finally a questionnaire to demonstrate the strengthening of competences in history, after the application of the oral tradition as a learning tool. After the fieldwork, it was possible to conclude that the learning tool effectively strengthened the competences of historical thinking in the students
Downloads
References
Anguitaa, J. C., Labradora, J. R., & Campos, J. D. (2003). La encuesta como técnica de investigación. Elaboración de cuestionarios y tratamiento estadı́stico de los datos. Elsevier. Obtenido de https://www.elsevier.es/es- revista-atencion-primaria-27-articulo-la-encuesta-como-tecnica-investigacion--13047738
Buitrago Dı́az, C. S. Propuesta didáctica para la potenciación de la oralidad en los niñ os de primaria a partir de la enseñ anza de la lectura y la escritura. Instituto de Investigación en Educación (IEDU).
Jiménez, M. (2017). La tradición oral como parte de la cultura. Revista Arjé, 11(20). http://arje.bc.uc.edu.ve/arj20/art28.pdf
Castillo, F. A. (2016). El pensamiento histórico: Problemas, competencias y modelos de aprendizaje. Revista de Historia. Obtenido de http://repositorio.ual.es/bitstream/handle/10835/2809/Trabajo.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Lara, P. (2015). La historia oral como alternativa metodológica para las ciencias sociales. Universidad de los Andes.
Obtenido de http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/42540/articulo2.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Morales, A. A. (2017). La enseñ anza de la historia y las ciencias sociales hoy: Contrasentidos y posibilidades. FOLIOS. Obtenido de http://www.scielo.org.co/pdf/folios/n46/0123-4870-folios-46-00015.pdf
Peñ a, G. C. (2014). La historia de la enseñ anza de las ciencias sociales como referente para la transformación crı́tica de las prácticas educativa. Universidad Distrital Francisco José de Caldas, 14(1), 78-89. Obtenido de https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/19819/16797
Portelli, A. (2018). Un trabajo de relación. Observaciones sobre la historia oral. Obtenido de https://revistas.psi.unc.edu.ar/index.php/testimonios/article/view/20837/20459
Puche, S. M., & Molina, J. O. (2017). Concepciones del profesorado iberoamericano de Secundaria sobre la contribución del patrimonio local al desarrollo del pensamiento histórico. Estudios pedagogicos, 43(4). Obtenido de https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?pid=S0718-07052017000400010&script=sci_arttext&tlng=e
Rodrı́guez Garcı́a, A. M., Luque Pérez, R. M., & Navas Sánchez, A. M. (2014). Usos y beneficios de la historia oral.
