Fortalecimiento del aprendizaje de la geografía colombiana en estudiantes, incorporando un ambiente virtual de aprendizaje

Authors

  • Amparo Milena Granados Amaya
  • Carolina Salamanca Leguizamón
  • Cesar Alba Rojas

DOI:

https://doi.org/10.18041/2216-1236/innovando.12.2020.10449

Keywords:

Environment, geography, implementation, software, technology

Abstract

The present research stems from observing that in the area of Social Sciences in grades four and five, an appropriate methodology has not been implemented in the teaching of geography, lead to consequences in higher grades, such as incomprehension of other topics. It is thus that the objective was decided upon to strengthen the learning and improve the knowledge of the geography of Colombia in students in grades four and five at the Instituctión Educativa Guane through the design and implementation of a virtual learning environment. Therefore, with the goal of determining the current level of knowledge of the students as regards the geography of Colombia, a diagnostic test was given which identified both strengths and weaknesses in the students' knowledge. Subsequently, and based on the results of the diagnostic test, a virtual learning environment was designed, making use of both physical materials and virtual educational resources as pathways for learning and knowledge. The results obtained were largely positive, because employing information and communication technologies in a virtual learning environment became a significant and different experience for the students. This new educational program fostered in the students a greater motivation and interest for the learning of Colombian geography, bringing them closer to real life and their current context.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta Ortiz , F. G., Carry Garcıà , D. M., Garcia Reyes , D. M., Gamboa de Monroy, M. L., Herrera Sánchez , H., Jramillo Peña, D. P., . . . Sarmiento Cruz, G. S. (2003). Proyecto pedagógico de aula: enseñar

geografía de Colombia desde el enfoque regional . Chía : Universidad de la Sabana.

Alcaraz, R., & Monllor , E. M. (2016). La investigación e innovación en la enseñanza de la geografía.

Publicaciones de la Universidad de Alicante, p.p. 613- 624.

Badia, A., & Garcıá , C. (2006). Incorporación de las TIC en la enseñanza y el aprendizaje basados en la

elaboración colaborativa de proyectos. http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx/jspui/handle/123456789/202

Calderón & López (2008). “Orlando Fals Borda y la investigación acción participativa: aportes en el

proceso de formación para la transformación”. Ciudad de Buenos Aires, Centro Cultural de la

Cooperación Floreal Gorini

Garcıá Fernández , J. (2000). El uso de las TIC en las ciencias sociales. Una experiencia en el aula. Educar

en el 2000, 41-44.

Hernández Sampieri, R. (2014). Metodología de la investigación. México D.F.: McGRAW-HILL /

Interamericana Editores, S.A. DE C.V.

Huerta Rodriguez , R. M., & Luna Rosario , D. M. (2016). El software educativo jclic y su influencia en el desarrollo de las capacidades en el área de historia, geografía y economía en los estudiantes del

primer grado de secundaria la i. e. “Silvia ruff” de Huari- 2013. Lima- Perú: Universidad Católica

Sedes Sapientiae.

LLancavil LLancavil, D. (2014). Uso de metodologıá indagatoria para la enseñanza del espacio

geográfico. Universidad Católica de Temuco- Chile , p.p. 39- 49.

López, J. M. T., Olveira, M. E. O., & Martıń ez, A. R. (2003). La sociedad de la información y las nuevas

exigencias en la formación del profesorado.Aula abierta, (81), 57-74.

MEN. (2002). Estandares básicos de competencia. Bogotá.

Nieto Barbero, G. (2016). Análisis de la práctica educativa con SIG en la enseñanza de la geografıá de la

educación secundaria. Un estudio de caso en Baden-Württemberg, Alemania. Espña: Universidad de

Barcelona.

Oviedo, P. E. (2012). Innovar la enseñanza. Estrategias derivadas de la investigación. Bogotá D.C.;:

Kimpres Universidad de la Salle.

Universidad Autónoma Metropolitana . (s.f.). Obtenido de Paginas web educativas:

http://sgpwe.izt.uam.mx/files/users/virtuami/file/int/practica_entornos_actv_AVA.pdf.

Universidad de Oviedo. (s.f.). Manual de exelearning (herramienta de autor para creación de

contenidos)

Downloads

Published

2023-07-10

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Granados Amaya, A. M. ., Salamanca Leguizamón , C. ., & Alba Rojas, C. . (2023). Fortalecimiento del aprendizaje de la geografía colombiana en estudiantes, incorporando un ambiente virtual de aprendizaje. Innovando En La U, 12, 6-14. https://doi.org/10.18041/2216-1236/innovando.12.2020.10449