Strategy for Exercising Fiscal Control In The State Contracts With Application To The Previous Control

Authors

  • Freddy Jose Gonzalez Vasquez Universidad Libre
  • Jorge Luis Fernandez Kettyl Universidad Libre

DOI:

https://doi.org/10.18041/2538-9505/derectum.2.2019.6120

Keywords:

Fiscal Control, Pre-Contractual, Prior Control, Hiring, Budget

Abstract

The state provides us with public resources with a destination to apply as a source of investment to development, contribution, progress and support to the nation, is to bring order in the cycle and a purpose to maintain stable a good fiscal control. The contractual processes of the state have a specific purpose that is to watch over, to fulfill, to satisfy the public interest of the needs of the community in a collective manner, for such reason when the misuse of resources is affected, it damages the rights and prosperity in general as an essential purpose of the state, moving the commitment acquired as the Constitution says. One of the great disadvantages or difficulties in Colombia is the weaknesses of fiscal control in the area of investments in public resources. This process cannot be carried out in the pre-contractual stage, which would guarantee to be an effective control mechanism that would allow to visualize before the perfection of the contract, avoiding a bad execution of the contract, deviation of budget, irregular conducts and exposure of crimes on the part of the spending computers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARIADNA RAQUEL VARGAS MALAVER, Investigación Maestría, Sistema de Control Fiscal Colombiano en la búsqueda de la construcción de una administración pública eficiente – CGR 1990-2010, Unilibre Bogota, 2012

Berrocal Duran, J., MEJIA TURIZO, J., & martinez angulo, I. (2018). Justicia por mano propia y su relación con el cumplimiento de los componentes paz, justicia e instituciones sólidas como objetivos de desarrollo sostenible. Advocatus, 15(30), 67-90. https://doi.org/10.18041/0124-0102/a.30.5041

Carrillo, Etapas de la Contratación Estatal. Bogotá, D.C: Escuela Superior de Administración Pública, 2007

Cerra Nolasco, E. (2018). Dimensión jurídica del estado social de derecho. Advocatus, 15(30), 49-65. https://doi.org/10.18041/0124-0102/a.30.5040

Consejo de Estado, Sección Tercera de lo Contencioso Administrativo fallo de 20 de octubre de 2014, Consejero Ponente Santofimio, Gamboa, Radicación:
Contraloría General de la Republica (2014- 2015). Informe de Gestión. Control Fiscal Eficaz para una mejor Gestión Pública: https://www.contraloriagen.gov.co/documents/113547616/192162964/informe_gestion_2014_2015_final_web_v2.pdf/e8093745-239c-4a62-b96b-e6d28437ee

CONTRALORIA GENERAL DE LA REPUBLICA, web: www.contaloriagen.gov.co

Corporación Transparencia por Colombia (2014). Índice de percepción de corrupción 2014: La Situación en Colombia no está Mejorando. Recuperado de:
Corte Constitucional. Sentencia C-967 de 2012. M.P. Palacio

Corte Constitucional. Sentencia C-967 de 2012. M.P. Palacio

GOMEZ BUITRAGO JAIRO, Gerencia pública y control fiscal (2a. ed.), Editorial Universidad del Rosario, 2017

Gómez L., El derecho de la contratación pública en Colombia: Análisis y comentarios a los reglamentos – Nuevo Decreto 1082 de 2015. Bogotá: Editorial Leyer, 2016

Gómez S., Francisco. Constitución Política de Colombia de 1991. Bogotá: Editorial Leyr

http://www.transparenciacolombia.org.co/index.php?option=com_content&view=article&id=594:indice-de- percepción-de corrupción-2014-la-situación-en-colombia-no-estamejorando

LEY 1474 DE 2011, Estatuto anticorrupción

LEY 42 DE 1993, Sobre la organización del sistema de control fiscal financiero y los organismos que lo ejercen

LEY 610 DE 2000, Por la cual se establece el trámite de los procesos de responsabilidad fiscal de competencia de las contralorías.

LEY 80 DE 1993, Estatuto General de Contratación de la Administración Pública

LEY 850 DE 2003 por medio de la cual se reglamentan las veedurías ciudadanas

OSORIO GUTIÉRREZ, M. (2015). Establecimiento de comercio en relación con los hosting web. Advocatus, (24), 67-77. https://doi.org/10.18041/0124-0102/advocatus.24.984

Peña Orozco, C., Herrera Delgham, L., & Salazar Manrique, J. (2016). Participación ciudadana a través de los medios de comunicación como legitimación de la democracia participativa en Colombia. Advocatus, (26), 145-153. https://doi.org/10.18041/0124-0102/advocatus.26.942

RAMÍREZ NÁRDIZ, A. (2014). La democracia PARTICIPATIVA COMO ELEMENTO DEL MODELO DEMOCRÁTICO DEL SIGLO XXI. Advocatus, (23), 117-131. https://doi.org/10.18041/0124-0102/a.23.4969

ROSERO MELO, Bertha Cecilia. Contratación Estatal Manual Teórico - Práctico, Bogotá, Ed. Ediciones de la u, 2016.

VARIOS AUTORES, La Contratación Estatal “Una Visión desde el Derecho Privado hacia lo Público”. Biblioteca Jurídica Dike, 2015

Published

2019-11-29

Issue

Section

Artículos