Perception of employer: competence of nursing graduate of the people’s University of Cesar

Authors

  • Aleydis Julio Peterson
  • Delfina Sánchez Roca

DOI:

https://doi.org/10.18041/0124-0102/advocatus.26.944

Abstract

The stage of the investigation was the Popular University of Cesar. This work is descriptive, prospective with which it is intended to describe the perception through the powers of the employer, should be strengthened in the process of formation of the graduate. The population consisted of all employers (173) of the institutions where they work the nursing graduate program during the period 2007 to 2014-I, located in the department of Cesar and La Guajira, in which we applied survey. The results show that they are trained in basic skills and competencies, but still some areas to be strengthened to meet high quality standards.

Downloads

References

Alexander, M. & Runciman, Ph. (2003). Marco de competencias del CIE para la Enfermera generalista. Informe del proceso de elaboración y de las consultas. Ginebra (Suiza).

Bedoya, J. F. & Chávez Benítez, H. (2010). Evaluación de la pertinencia de la formación de pregrado. Pereira: Universidad Tecnológica de Pereira.

Crespo S., González, M., Cuamatzi, M., Domínguez, L. & González, L. (2009). Percepción de empleadores sobre el Licenciado en Enfermería de la Facultad de Estudios Superiores. Zaragoza: UNAM.

Chiavenato, I. (2002). Administración de recursos humanos. Octava edición. México: Editorial McGraw-Hill.

Definición General de percepción. Disponible en: http://www.definicionabc.com/ general/percepcion. php#ixzz 2fkkoGTI. Consultada 8 de septiembre de 2014.

Mungaray Lagarda, A. (2001). La educación superior y el mercado de trabajo profesional. Revista Electrónica de Investigación Educativa,

Mungray, A. & Ocegueda, J. (1999). El servicio social en la educación superior de México. Revista Comercio Exterior, 49, 390-398.

Muñoz, M., Rodríguez, P., Hincapié J., Agudelo, A. & Ramírez, R. (s.a.). Percepción de empleadores sobre las competencias de graduados del Programa de Enfermería de la Fundación Universitaria del Área Andina de Pereira (Colombia).

Proyecto Tuning (2006). Una introducción a Tuning Educacional Structures in Europe. La contribución de las universidades del proceso de Bolonia. Comisión Europea. Programa Sócrates-Tempus (Education and culture).

Ramírez, L. & Medina Márquez, G. (2006). Educación basada en competencias y el proyecto Tuning en Europa y América Latina. México: UNAM.

Sánchez, A. G. (2002). Los profesionales de ciencias de la salud en el mercado laboral. Rev. Investigación en Salud, 4, 001.

Stock, W. & Alston, R. (s.a). Efecto de la Fila-Graduate Program en el éxito en el trabajo Mercado. Journal of Economic Education.

Valenzuela, E. & Ponce, L. M. (2006). Impacto laboral de egresados universitarios y opinión de empleadores. México: Universidad Autónoma de Baja California. Editorial Miguel Ángel Porrúa, Librero Editor.

Downloads

Published

2016-01-27

Issue

Section

Artículos de reflexión

How to Cite

Peterson, A. J., & Sánchez Roca, D. (2016). Perception of employer: competence of nursing graduate of the people’s University of Cesar. Advocatus, 26, 227-237. https://doi.org/10.18041/0124-0102/advocatus.26.944