Analysis of monitoring the state contract

the role of surveillance and anti-corruption mechanism

Authors

  • Gabriel Jaime Mármol Universidad Santo Tomás

DOI:

https://doi.org/10.18041/2215-8944/academia.7.2531

Keywords:

State contract, contract execution, end state, supervision, monitoring, contracting entity, public prerogatives, management, control and monitoring, administrative morality, corruption

Abstract

Although it seems minar theme supervision of contracts by state agencies, can not be treated as a purely formally issue because it is from it that the prerogatives of power assigned to the authority consider are activated such figure is the link that connects it to the contractor during contract execution; is part of the hypothesis under which appropriate administrative measures preventive, corrective, punitive, character should be adopted and even allowing the act watchdogs upon the occurrence of any events that violate provisions of criminal, disciplinary or tax. That is why the subject should be appointed to develop minimum quality in the knowledge of the activity resulting flat contracted obligations to meet, and even more when you attend activities more complex and varied aspects, for which teams should be formed plural of supervisors, or support for it. Therefore, the non-appointment of the supervisor is not an omission without repercussions, since this role will always be assigned who legally represents the entity or his or her delegate contractual competition, but may be invoked as a defense to liability not competent against the practica! case in which the contractual object is developed. To this should be considered the new addition that she is credited as a mechanism to combat corruption , in spite that it is not in the contractual stage where the greatest acts that infect harmful practices that attempt hover administrative morality; become relevant hence the different aspects of it , that is, identifying characteristics which distinguish the auditing, beyond his name; meet legal duties, the designated subject and suitability, etc.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Decreto 150. (27 de enero de 1976). Presidencia de la República. Por el cual se dictan normas para la celebración de contratos por parte de la Nación y sus entidades descentralizadas. Bogotá D.C., Colombia.

Decreto 222. (2 de febrero de 1983). Presidencia de la República. Por el cual se expiden normas sobre contratos de la Nación y sus entidades descentralizadas y se dictan otras disposiciones. Colombia.

Hofmann, H. (2002). Filosofía del Derecho y del Estado (Primera ed.). (L. Villar Borda, Trad.) Bogotá D.C., Colombia: Universidad Externado de Colombia.

Ley 147 4. (12 de julio de 2011 ). Congreso de la República. Por la cual se dictan normas orientadas a fortalecer los mecanismos de prevención, investigación y sanción de actos de corrupción y la efectividad del control de la gestión pública. Bogotá D.C., Colombia.

Ley 80. (28 de octubre de 1993). Congreso de la República. Por la cual se expide el Estatuto General de Contratación de la Administración Pública. Bogotá D.C., Colombia.

Betancur Cuartas, J. (1996). Nuevo estatuto general de la contratación administrativa (Séptima ed.). Bogotá D.C., Colombia: Biblioteca Jurídica Diké.

Gómez Sierra, F. (2006). Constitución Política de Colombia Anotada (Vigésima Segunda ed.). Bogotá D.C., Colombia: Editorial Leyer.

Sentencia de Constitucionalidad 128. (18 de febrero de 2003). Corte Constitucional. Sala Plena. M.P.: Álvaro Tafur Galvis . Bogotá D.C., Colombia.

Concepto 1748. (25 de mayo de 2006). Consejo de Estado. Sala de Consulta y Servicio Civil. C.P.: Enrique José Arboleda Perdomo . Bogotá D.C., Colombia.

Palacio Hincapié, J. Á. (2003). La contratación de las entidades estatales (Cuarta ed.). Medellín, Colombia: Librería Jurídica Sánchez R. Ltda.

Mutis Vanegas, A., & Quintero Munera, A. (2000). La contratación estatal: análisis y perspectivas (Primera ed., Vol. Colección Profesores).

Bogotá D.C., Colombia: Pontificia Universidad Javeriana.

Decreto 1510. (17 de julio de 2012). Presidencia de la República. Por el cual se reglamenta el sistema de compras y contratación pública . Bogotá D.C., Colombia.

Conpes 3186. (31 de julio de 2002). Departamento Nacional de Planeación. Una política de Estado para la eficiencia y la transparencia en la contratación pública, 16. Bogotá D.C., Colombia.

Sentencia de Constitucionalidad 713. (7 de octubre de 2009). Corte Constitucional. Sala Plena. M.P.: María Víctoria Calle Correa . Bogotá D.C., Colombia.

Ley 734. (5 de febrero de 2002). Congreso de la República. Por la cual se expide el Código Disciplinario Unico. Bogotá D.C., Colombia.

Conpes 3249. (20 de octubre de 2003). Departamento Nacional de Planeación. Consejo Nacional de Política Económica y Social. Política de contratación pública para un Estado gerencial . Bogotá D.C., Colombia.

Downloads

Published

2013-12-01

How to Cite

Analysis of monitoring the state contract: the role of surveillance and anti-corruption mechanism. (2013). Academia & Derecho, 7, 145-169. https://doi.org/10.18041/2215-8944/academia.7.2531