Education Quality: Reflections On Its Evaluation Through Standardized Testing.
PDF (English)

Palabras clave

Evaluation
Quality
Education
Standardized Testing

Cómo citar

Cifuentes-Medina, J., Poveda-Pineda, D., & Rodríguez-Ortiz, D. (2019). Education Quality: Reflections On Its Evaluation Through Standardized Testing. Saber, Ciencia Y Libertad, 14(2), 247-255. https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5894

Resumen

This reflective article explores the evaluation of education quality, and whether it is necessary and relevant in the educational system, its institutions, and its processes. The risks of utilizing national and international standardized tests as the only source for testing evaluation and quality are explored, along with recognition of particularities for each context. Test results are connected to the human personnel, such as teachers, who direct and administer these exams. Thus, their efforts are considered to be reflected in these results, which do not aid in the advancement of improving quality or educational evaluation. So, the use of standardized exams becomes risky, and it can lead to systemic and systematic inefciency.
A systematic and progressive pedagogy, along with education quality, is viable. In fact, qualitative and quantitative national and international evaluations could be used to improve gaps in education. Nonetheless, evaluation should be done as a means to improve educational processes from a general and particular standpoint that go beyond statistical indicators of logical and coherent achievement.

https://doi.org/10.18041/2382-3240/saber.2019v14n2.5894
PDF (English)

Citas

Castañeda, L. et al. (2010). Enseñanza superior, profesores y TIC: estrategias de evaluación, Investigación e innovación (1st ed.). Bogotá: Ediciones de la U.

Cifuentes, J. (2016). Políticas Educativas y organismos multilaterales en América Latina Revista Cultura Científica, 14, 1657-463X.

Cifuentes, J. (2016). El perfil del docente universitario en la modalidad a distancia. Revista CITAS, 1 (2). Retrieved from: http://edu-virtual.ustadistancia.edu.co/Revistas/Revista-CITAS%20Vol-2/

De la Torre, F. (2009). 12 lecciones de pedagogía, educación y didáctica. Ztapalapa, México: Alfaomega.

Egido, I. (2005) Reflexiones en torno a la evaluación de la calidad educativa. Revista Tendencias Pedagógicas, 10, 17-28. Retrieved from: https://repositorio.uam.es/handle/10486/4734

E gido, I. (2006). La evaluación de la calidad de la educación: entre la oportunidad y el riesgo. Revist a Educativa, 9 (1)

Krawczyk, N. (2002). La reforma educativa en América Latina desde la perspectiva de los organismos Multilaterales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 7 (16).

Popham, J. (1999) ¿Por qué las pruebas estandarizadas no miden la calidad educativa? Programa de Promoción de la Reforma Educativa en América Latina y el Caribe Grupo de Análisis para el Desarrollo Grupo de Trabajo sobre Estándares y Evaluación. Retrieved from: https://www.oei.es/historico/evaluacioneducativa/pruebas_estandarizadas_no_miden_cali-dad_educativa_popham.pdf

Manzano, M. (2015) ¿Por qué las pruebas estandarizadas no miden la calidad educativa? Retrieved from: https://uls.edu.sv/sitioweb/component/k2/item/326-por-que-las-pruebas-estandarizadas-no-miden-la-calidad-educativa

Ministerio de Educación Nacional de Colombia. (2017). Retrieved from: http://www.mineducacion.gov.co/1621/article-107522.html

Creative Commons License
Esta obra está bajo licencia internacional Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0.

Descargas

La descarga de datos todavía no está disponible.